.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پيام رهبر انقلاب به اجلاس سراسري نماز

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در پيامي به به نوزدهمين اجلاس سراسري نماز فرمودند: مساجد بايد مدرس تفسير و حديث و منبر معارف اجتماعي و سياسي و كانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.

به گزارش فارس، متن پيام ‌رهبر معظم انقلاب اسلامي به نوزدهمين اجلاس سراسري نماز كه هم‌اكنون با حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور و استانداران سراسر كشور در بيرجند در حال برگزاري است، به شرح ذيل است:


بسم‌الله الرحمن الرحيم

پديد آوردن هويتي به‌نام مسجد، نخست در قبا و سپس در مدينه در شمار زيباترين و پرمغزترين ابتكارهاي اسلام در آغاز تشكيل جامعه اسلامي است: خانه خدا و خانه مردم‌؛ خلوت انس با خدا و جلوت حشر با مردم؛ كانون ذكر و معراج معنوي و عرصه علم و جهاد و تدبير دنيوي؛ جايگاه عبادت و پايگاه سياست، دوگانه‌هاي به هم پيوسته‌اي است كه تصوير مسجد اسلامي و فاصله آن با عبادتگاه‌هاي رايج اديان ديگر را نمايان مي‌سازد.

در مسجد اسلامي، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگي پاك و خردمندانه و سالم، در هم مي‌آميزد و فرد و جامعه را به تراز اسلامي آن نزديك مي‌كند. مسجد، مظهر آميختگي دنيا و آخرت و پيوستگي هر دو جامعه در ديدگاه و انديشه مكتب اسلامي است. با اين نگاه، دل‌هاي ما براي مسجد مي‌تپد و از شوق و احساس مسئوليت، لبريز مي‌گردد. امروز در ميان مساجد ما كم نيستند آنهايي كه مي‌توانند نمايي از اين تصوير زيبا و شوق‌انگيز را به نمايش درآورند. حضور نسل جوان پاك‌نهاد ما و حضور روحانيون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهايي را به درستي كانون ذكر و عبادت و انديشه و معرفت ساخته و يادهاي عزيز و گرانبها را در دل‌هاي ما برانگيخته است. ليكن تا اين وظيفه به تمام و كمال گزارده نشود هيچ يك از ما نبايد و نمي‌توانيم خطري كه از كمبود مسجد و ضعف و نارسايي، جامعه و جوانان و خانواده‌ها و نسل‌هاي آينده را تهديد مي‌كند، غافل بمانيم و خود را از بركات عظيمي كه مسجد تراز اسلامي به كشور و نظام و مردم هديه مي‌كند محروم سازيم.

نخستين مطلب مهم، بناي مسجد و حضور روحاني شايسته در آن است. هم‌اكنون با وجود ده‌ها هزار مسجد در كشور، جاي هزاران مسجد ديگر در روستاها، شهرها، شهرك‌ها و مجتمع‌هاي ساختماني خالي است. دسترسي آسان به مسجد، نياز ضروري مومنان و جوانان و نوجوانان ما است. روحاني پرهيزگار، ‌خردمند،‌ كارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشك و پرستار در بيمارستان، روحيه و مايه حيات مسجد است. امامان جماعت بايد آماده‌سازي خويش براي طبابت معنوي را وظيفه حتمي خود بدانند و مراكز رسيدگي به امور مساجد و حوزه‌هاي علميه در همه جا آنان را ياري دهند. مساجد بايد مدرس تفسير و حديث و منبر معارف اجتماعي و سياسي و كانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. زمزمه محبت متوليان و مديران و امناي مساجد بايد دل‌هاي پاك جوانان را مجذوب و مشتاق كند. حضور جوانان و روحيه‌هاي بسيجي بايد محيط مسجد را زنده و پرنشاط و آينده‌پو و لبريز از اميد سازد. ميان مسجد و مراكز آموزشي در هر محل همكاري و پيوند تعريف شده و شايسته‌اي برقرار گردد. چه نيكوست دانش‌آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوي امام جماعت، تشويق شوند. مسجد بايد رابطه خود را با جواناني كه ازدواج مي‌كنند و به كساني كه به موفقيت علمي، اجتماعي، هنري و ورزشي دست مي‌يابند، با صاحب همتاني كه كمك به ديگران را وجهه همت مي‌سازند، با غم‎ديدگاني كه غم‎گساري مي‌جويند و حتي با نوزاداني كه متولد مي‌شوند برقرار و مستحكم كند. مسجد بايد در هر منطقه و محل، مأمن و مايه خير و بركت باشد و به طريق اولي وسيله زحمت و آزار مجاوران نگردد.

پخش صداهاي آزاردهنده به ويژه در شب و هنگام آسايش مردم، كاري ناروا و در مواردي خلاف شرع است. تنها صدايي كه بايد از مسجد در فضا طنين بيفكند بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است.
عمران مساجد و پرداختن به آرايه‌هاي معنوي و ظاهري آن، وظيفه همگان است. و هر كسي به اندازه توان و همت بايد در آن سهيم گردد. مردم، شهرداري‌ها و دستگاه‌هاي دولتي هر يك در آن بايد سهمي ايفا كنند و روحاني دانا و مسئوليت‌پذير و پرهيزگار مي‌تواند و مي‌بايد محور اين منظومه تلاش مقدس باشد.
از خداوند متعال توفيق همگان را مسئلت مي‌كنم و براي روحاني مجاهد و خدمتگزار، جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي قرائتي دوام عمر و نشاط و توفيق روزافزون از خداوند مي‌طلبم.

والسلام عليكم و رحمة ‌الله

سيد علي خامنه‌اي

18 مهر 89


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.189 seconds.